یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

امکان تماشاي روزانه 5 ساعت ويديو براي کاربران

تغيير پرداخت هزينه اينترنت از ميزان مصرف به سرعت

سرعت اينترنت

جمعه ۳۰ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰


مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به لزوم تغيير در تعرفه‌ شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت براي مهاجرت به سمت اينترنت نامحدود در راستاي پرداخت هزينه بر اساس سرعت و نه ميزان مصرف، گفت: در حال حاضر مبناي محاسبه ما اين است که کاربر مي‌تواند تا پنج ساعت روزانه تماشاي ويديو داشته باشد و تنها براي مصرف بيشتر بايد هزينه اضافي بپردازد.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي با اشاره به تغييراتي که در مسير حرکت از اينترنت حجمي به نامحدود وجود دارد، گفت: طبيعتا اين پيشنهاد مشکلاتي جدي در هماهنگي بين تعرفه‌هاي بين مخابرات ايران و شرکت‌هاي FCP ايجاد مي‌کند. مخابرات در حال يک تحول جدي در حرکت از سمت صوت به سمت ديتاست و درآمدش هم به اين سمت مي‌رود. با توجه به اينکه درآمد صوتي مخابرات در حال کاهش است، اين شرکت نگران درآمدهاي حوزه ديتاست.

وي در ادامه خاطرنشان کرد: مخابرات و شرکت‌ها بايد اطمينان خاطر داشته باشد پکيجي که استخراج مي‌شود باعث ريزش درآمدهايشان نشود. بنابراين گفت‌وگو و مذاکرات، فشرده و سخت و سنگيني انجام شد. در نهايت ما به فرمولي رسيديم و با توجه به دستور وزير ارتباطات، پيشنهادي تهيه و با تغييرات کمي به کميسيون ارائه شد. شرکت‌ها هم موظف شدند آخرين ملاحظات را به سازمان تنظيم مقررات ارتباطات بدهند.

در انتظار مصوبه روز يکشنبه رگولاتوري

مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت با بيان اينکه پيشنهاد تهيه‌ شده به کميسيون تخصصي تنظيم مقررات ارتباطات داده شده، گفت: فضاي کلي جلسه تقريبا حاکي از پذيرش پيشنهاد است. تا روز يکشنبه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات جمع‌بندي نهايي را خواهد داشت و ممکن است ملاحظاتي را به اين پيشنهاد اضافه کند. روز يکشنبه هم جلسه اصلي کميسيون تنظيم مقررات تشکيل مي‌شود تا درباره آن تصميم‌گيري شود.

جهرمي با بيان اينکه تعرفه‌هاي زيرساخت در مصوبه 237 کميسيون تنظيم مقررات روشن است، افزود: در اين مصوبه نحوه فروش اينترنت به شرکت‌ها آمده است. ما بنابر تعرفه‌هاي سازمان اقدام مي‌کنيم و نمي‌توانيم به مدل‌هاي مختلف با شرکت‌هاي مختلف برخورد کنيم، زيرا اين کار مغاير با رقابت است. بنابراين اگرچه زيرساخت اينترنت حجمي نمي‌دهد، اما فروش حجمي درآمد بيشتري را براي شرکت‌ها به همراه دارد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه با تاکيد بر لزوم حرکت به سمت ارائه اينترنت نامحدود بيان کرد: در اينترنت حجمي حقوق مصرف‌کننده رعايت نشده و رشد محتواي بومي شکل نمي‌گيرد. البته تغيير اين پارادايم و مکانيزم فعلي در بازار ايران کار ساده‌اي نيست و طبيعتا با مقاومت شرکت‌ها مواجه است که به اين سمت حرکت نکنند.

ارائه اينترنت حجمي در آينده محکوم به شکست است

وي همچنين با بيان اينکه پديده خوبي رخ داده و توسعه موبايل در ايران آن‌قدر خوب بوده که شرکت‌هاي ثابت اگر سراغ مدل نامحدود نيايند، آينده خود را از دست داده و ورشکسته مي‌شوند، افزود: ما از اين فرصت استفاده کرده و مي‌خواهيم به همراهي هم مشکل را حل کنيم. در حال حاضر موضوع بسته براي کاربر نهايي جمع‌بندي شده و مشکلي وجود ندارد. تنها مساله درباره مدل هزينه‌هاي بين اپراتوري است که اميدواريم حل شود.

جهرمي با تاکيد بر لزوم بالا رفتن سرعت و مقرون به صرف شدن قيمت براي کاربران بيان کرد: ما نمي‌توانيم عقبگرد داشته باشيم. بايد روزبه‌روز سرعت بالا برود و قيمت مقرون به صرفه شود. در حال حاضر مبناي محاسبه ما اين است که کاربر مي‌تواند تا پنج ساعت روزانه تماشاي ويديو داشته باشد و تنها براي مصرف بيشتر بايد هزينه اضافي بپردازد. اساس مصرف اين است که شما در اين مدل کانکشن، بر اساس سرعت هزينه مي‌پردازيد و نه بر اساس ميزان مصرف. البته اين ميزان مصرف هم بي‌نهايت نيست و سقف دارد.

هدف اصلي، رضايت مصرف‌کننده و رشد محتواي بومي

مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت با اشاره به تاثير تغيير در ارائه اينترنت در راستاي شبکه ملي اطلاعات اظهار کرد: همه اين اقدامات در راستاي اهداف فرعي شبکه ملي اطلاعات است. اما هدف اصلي اين است که ما مدل را به نوعي اصلاح کنيم که رضايت مصرف‌کننده را به همراه داشته باشد و محتواي داخلي هم رشد بيشتري کند.

جهرمي با بيان اينکه امروزه يکي از مهمترين سرويس‌هاي مستقر روي شبکه ملي اطلاعات، سرويس‌هاي ويديويي هستند که با اين مدل تعرفه‌گذاري اصلا توان رشد ندارند، گفت: تا زماني که ديتا به صورت حجمي محاسبه شود، کاربران نگران تمام شدن حجمشان هستند. تلويزيون اينترنتي با اين مدل ممکن نيست. ما بايد به سمتي برويم که کاربر نگران ميزان مصرف نباشد. اين موضوع به رشد محتواي درون‌شبکه کمک مي‌کند، موجب رضايت بهتر کاربران و با سرويس‌هاي بهتري که روزبه‌روز روي شبکه ملي اطلاعات عرضه مي‌شود، اشتغال ايجاد مي‌کند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو